GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn
Christian Almer

DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK - 0999 Kgbenhavn C

E-mail : post@friluftsunidk
T +45 3520 3040

www.dr.dk

23. april 2021

Kaere Christian Almer
Du har den 14, marts 2021 klaget over et indslag i P1L Morgen den 12. marts 2021.
Efter at redaktionen svarede dig, har du klaget videre til lytternes og seernes

redaktar over svaret — herunder for at vaere mangelfuldt. Han har nu gennemgéaet
sagen og skrevet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

Maria Rerbye Rann
Generaldirekter

Kopi: Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen, GD stab
Redaktionschef Claus Cancel, DR NAD
Chefkonsulent Marianne Juul, DR NAD
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Direktar Sandy French, DR NAD
Underdirekter Lasse Ring Christensen, GD stab

Side 1af11



Gennemgang af sagen

Den 14. marts 2021 klager Christian Almer (herefter kaldet Klager) til DR over et indslag
i P1 Morgen, som blev bragt den 12. marts 2021. Klager modtager svar fra DR, som han
ikke er tilfreds med, og anker sagen til LSR den 23. marts. Opsummeringen af
klagepunkterne bygger dels pa Klagers oprindelige klage dels de tilfgjelser, som Klager
har i forbindelse med anken.

Det er et indslag i P1 Morgen vedrgrende organisationen Frinedsbevaegelsens
Feellesrad (herefter forkortet til F.F)

1.

Klagers primeere pastand er, at DR tilsideseetter god presseskik (herunder DR's egne
etiske retningslinjer) ved i oplaegget til indslaget at leegge op til, at F.F. repraesenterer et
problem. Der siges: "Hvilke historiske referencer traekker Frihedsbevaegelsens Feellesrad
pé, og hvorfor er det et problem?”

Her papeger Klager - og det gar igen flere steder i klagen og ankeskrivelsen — at DR
burde give organisationen lejlighed til at komme til orde. | det konkrete tilfeelde papeger
Klager, at alene omtalen af F.F. som ‘et problem’ er en pastand fra DR's side, som EFE
burde have haft lov at kommentere.

2

Klager papeger, at DR i indslaget fremsastter en rackke pastande, som ikke bliver
dokumenteret.

Klager citerer séledes fra vaerts-speaken i indslaget: "De kalder sig for frihedsksempere.
De mener, at de kaemper for os alle. De har stiftet Frihedsbevaegelsens Faellesrad. De
kalder sig selv for en frihedsbeveegelse for folket. De er imod vacciner, mod nedlukning,
og Corona er ikke den store trussel, men det er regeringen derimod.”

Ifelge Klager strider DR's ovenstaende beskrivelse med oplysninger fra organisationens

hjemmeside.

DR forseger med Klagers ord at ‘frame’ — her forstédet som at indramme og fremstille -
F.F. som en nazistisk eller nazistisk inspireret organisation. Det sker ved at bringe ni
minutter langt interview med historiker Claus Bundgérd Christensen, som DR i P1
Morgen veelger at praesentere som “nazismeforsker og historiker ved Roskilde
Universitet.”

"DR skaber dermed en direkte association mellem den omtalte organisation og nazisme

igen helt uden at give organisationen nogen lejlighed til eller mulighed for at svare pa

Side 2af 11




eller blot nuancere DRs forseg pa rubricering af organisationen, som béde usaglig og
ekstremistisk" skriver Klager.

Klager henviser til organisationens website for at modbevise DR's 'framing. Der stér
blandt andet i formalsbestemmelsen, at F.F. skal veere en samlende stemme blandt
andet til beskyttelse af forsamlings- og ytringsfrihed, personlig frined og
grundlovssikrede rettigheder. Der stér ifalge Klager intet om nazisme, lige som der ikke
star noget om, at organisationen skulle veere mod vaccine, mod nedlukning eller sige, at
Corona ikke er den store trussel, men at det er regeringen derimod (en stor trussel).

4.

Videre henviser Klager til de tidligere neevnte pastande fra DR, som han ikke finder
dokumenteret, og Klager padpeger, at det ma vaere DR, der selv er kilden til pAstandene.
Derved konkluderer Klager, at de fremsatte pastande er kommentarer fra DR-
medarbejdere, hvilket ikke er angivet af DR, og det er en etisk overtraedelse.

o,

| ankeskrivelsen af 23. marts gar Klager i rette med indslagets sammenkaedning med
F.F. og den bebudede demonstration, som ‘Men in Black’ havde bebudet skulle finde
sted den 11. marts. Men FF. har ikke noget at gere med 'Men in Black', og det er DR,
som kaeder de to organisationer sammen.

6.

Klager @nsker i sin ankesag taget op, at DR ved redaktionschef Claus Cancel nok
beklager, at F.F. ikke fik lov at komme til orde. Men derudover har Claus Cancel ikke
forholdt sig til klagens @vrige punkter.

Klager ensker indslaget rettet eller fjernet fra DR's arkiv.

DR's svar til klager

Efter det oplyste har redaktionschef Claus Cancel, DR NAD, svaret klager. LSR har ikke
svarmailen, men den 23. marts bragte DR falgende meddelelse pa 'Fejl og Fakta' pé
drdk: "Fredag 12. marts bragte P1 Morgen et indslag orm Frihedsbevaegelsens
Faellesrad. Frihedsbevaegelsens Feellesrad havde varslet en demonstration torsdag 11.
marts, som skulle have vaeret en sakaldt gendbningsfest efter coronaen.
Demonstrationen blev dog aflyst pa grund af vejret. | P1 Morgen bragte vi blandt at
andet et indslag, som handlede om, hvorvidt beveegelsen via sit navn spillede pé en
samklang med frihedsksemperne under Anden Verdenskrig. | den forbindelse blev der

udtrykt kritik af Frihedsbevaegelsens Feellesrad. Den kritik fik bevaegelsen ikke lov til at

Side 3af 11



svare pa, da vi ikke havde spurgt, om de ville vaere med i udsendelsen. Det beklager vi.
Frihedsbevaegelsens Feellesrad skulle selvfalgelig have haft mulighed for at svare péa

den kritik, som kom frem i P1 Morgens udsendelse.”

Procedure

DR er forpligtet til at svare inden for fire uger, men prever at besvare klager vessentligt
hurtigere. Klagen blev modtaget i DR den 14. marts, og DR har svaret den 23. marts.
Fristen er overholdt. Ankesagen har veeret forsinket pa grund af uklarhed om, hvorvidt
klagen ogsé var under behandling hos Pressenaevnet, hvilket ikke er tilfaeldet. DR har

svaret Klager. Retningslinjerne for besvarelse er overholdt hvad angér tidsfristerne.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Punktvis gennemgang af Klagers oprindelige klage og ankeskrivelse. Jeg skal i det
falgende gere geeldende, at nar Klager gentagne gange henviser til de vejledende regler
i god presseskik, lzegger jeg DR's egne etiske retningslinjer til grund. De baserer sig péa
og udbygger mange steder de vejledende regler for god presseskik. Det er imidlertid op
til Pressenasvnet at forholde sig til de vejledende regler for god presseskik, og LSR kan

forholde sig til DR's egne retningslinjer, derfor denne sondring.

Ad 1.

Klagers ferste pastand er, at DR tilsidesaetter god presseskik og egne etiske
retningslinjer ved ikke at invitere F.F. til at kommentere de pastande, der bliver fremsat i
indslaget.

DR's farste kapitel i sine etiske retningslinjer drejer sig om forelaeggelse og fairess og
derved om, hvem der bgr hares i forbindelse med et redaktionelt arbejde. Heraf fremgdr,
at DR refererer loyalt alle relevante parters synspunkter, og der udelades ikke
argumenter og oplysninger af betydning. Navnlig parter, der udsaettes for kritik, skal
hares, fremgar det.

Der er i denne sag tale om forhold vedrarende bade fairness og forelseggelse. Indslaget
indledes med en speak, hvor F.F. karakteriseres pa felgende méde: "De kalder sig for
frihedskaempere. De mener, at de keemper for os alle. De har stiftet Frihedsbevaegelsens

Feellesrad. De kalder sig selv for en frihedsbevaegelse for folket af folket. De er imod

Side 4 af 11



vacciner, mod nedlukning, og corona er ikke den store trussel, men det er regeringen
derimod. God morgen, Claus Bundgard Christensen. Du er nazismeforsker og historiker
pa Roskilde Universitet.”

Resten af indslaget pa ni minutter former sig som et interview med Claus Bundgard
Christensen. (Klager har skrevet interviewet ud og vedlagt sin klage til LSR. Claus
Bundgérd Christensen vil herefter blive benaevnt CBC.)

Klager har ret |, at hele interviewet former sig som en draftelse mellem P1's veerter og
historikeren om en bevasgelse, som ikke har mulighed for at kommentere de pastande
og oplysninger, der kommer frem. Der naevnes ingen kilder i indslaget.

Veerterne sperger historikeren, hvad det er for historiske referencer, som F.F. bygger pa.
Det fremgar af CBC's svar, at hele interviewet er baseret pa historikerens praemis om, at
beveegelsen laner referencer fra beseettelsen 1940-1945. CBC siger allerede i farste
svar: "Jamen, det, de laver, er en historisk reference til at det er Frihedsradet under
bessettelsen, som var det @verste rad for den danske frihedskamp, kan man sige, og
som fik en meget fremtraedende plads i de sidste ar af krigen. Sa det er ...Det er
simpelthen en ...de laver simpelt hen en meget direkte forbindelse til frihedskampen
1940-45 med det her navn.”

P1 Morgen: "Man kan vel blive enige om, at frihedskampen, frihedskaamperne og
frr’hédsbev&gelsen, det er noget, vi anser for som megét positivt, selv her 80 &r efter, s&
man gar vel ind og lidt nasser pa alt den goodwill, der er pa det navn?’

CBC: “Jeg ved ikke, om man nasser, pd det, men det er da klart, at det er ikke noget
tilfsalde.” (fortsaettes.)

DR fremseetter i interviewet pastande om F.F. uden at hare bevaegelsen, og der er
dermed tale om en overtreadelse af DR's etiske retningslinjer om at hgre alle parters
synspunkter loyalt samt i seerlig grad at forelsegge kritiske oplysninger for den, det
drejer sig om.

Klager far medhold i det punkt.

Redaktionschef Claus Cancel har i svaret til Klager samt i meddelelsen pa DR's side, 'Fejl
og Fakta' erkendt den fejl. Claus Cancel beklager, at F.F. ikke blev hert.

Klager har herunder ogsa i den forbindelse klaget over brugen af ordet 'problem’ i
optakten til indslaget om F.F. Klager refererer til sastningen: "Hvilke historiske referencer
traekker Frihedsbevaegelsens Faellesrad péd, og hvorfor er det et problem?”

Det er LSR's vurdering, at sastningen skal virke som en appetitveekker, der skal skabe

interesse om det senere indslag, og her refererer ordet ‘problem’ til indslagets preemis

Side 5af11



om, at beveegelsen lsener sig op ad historiske henvisninger til Frinedsradet! under
besaettelsen. Det er rigtigt, at ordet 'problem’ antyder, at F.F. opfarer sig problematisk.
DR har sin ret til at anlaegge denne redaktionelle vinkel. Men det kritisable er pa dette
punkt som i forhold til hele indslaget, at DR ikke harer F.F. og far F.F.'s egen kommentar
til pastandene. Dermed falder det ind under hovedproblemstillingen — at F.F. ikke kom til

orde i indslaget.

Ad 2.

Klager papeger, at DR med falgende saetning kommer med en reekke udokumenterede
pastande om F.F.

"De kalder sig for frihedskeempere. De mener, at de keemper for os alle. De har stiftet
Frihedsbevaegelsens Feellesrad. De kalder sig selv for en frihedsbevaegelse for folket. De
er imod vacciner, mod nedlukning, cg Corona er ikke den store trussel, men det er
regeringen derimod.”

Det er korrekt, at DR ikke refererer en kilde til sine oplysninger. Klager selv henviser til
F.F’'s hjemmeside — herunder formalsbeskrivelsen: "DR’s pastande om samt fremstilling
af organisationen er sdledes bade udokumenteret og i strid med foreningens egne
oplysninger,” skriver Klager.

Klager henviser sorﬁ dokumentation til foreningens hjemmeside, www.fbr.one.

Der er ingen steder, hvor bevasgelsen pé sin hjiemmeside direkte omtaler sig selv som
‘frinedskaempere’. Der star, at bevaegelsen kaemper for alle og for 'folket’. Der stér:
"Frihedsbevsegelsens Faellesrad er én samlende stemme, for forskellige beveegelser i
Danmark, som alle keemper for, at {4 retten til at leve som frie mennesker.”

Videre skriver bevaegelsen:

"Rédet samler og forener, for sammen star vi steerkere | beveegelsen for, at vi skal have
vores frihed og kontrollen over eget liv tilbage. Radet er politisk uafhaengigt,
demokratisk, uafthaengigt, fakta baseret — og vi arbejder for dig og din menneskeret til,

at leve som det frie og selvstaendigt taenkende menneske, du er.

1 P4 Danmarkshistorien.dk udgivet af Aarhus Universitet star der om Frihedsradet: “l| september
1943 dannede flere modstandsorganisationer det sakaldte Danmarks Frihedsrad.
Initiativtagerne var socialdemokraten Frode Jakobsen, der var leder af det illegale netveerk
Ringen, og lederen af Frit Danmark, Mogens Fog. Intentionen var at koordinere
maodstandsaktiviteterne og sikre, at modstandsbevaegelsen talte med én stemme over for
befalkningen.”

Side 6 af 11



Vi er for det frie menneskes ret til selv at bestemme over eget liv, og vi forlanger at
vores grundlov skal respekteres af kongehus, regering, statsadministration, regiocn og

kommune.

Alt hvad vi ger, gar vi med udgangspunkt i keerlighed. Keerlighed til vores
medmennesker, keerlighed til vores land og til vores klode.”

Problemet her er ikke, hvorvidt DR holder sig mere eller mindre snasvert i sin beskrivelse
af bevaegelsen til, hvad den skriver om sig selv pé sin hjemmeside. DR er ikke forpligtet
til at viderebringe beveegelsens eget billede af sig selv, men kan frit veelge de kilder, DR
finder relevante til det samlede billede af F.F. Problemet er, at DR ikke neavner sine
eventuelle kilder i indslaget. Det kunne DR have lgst ved at forelsegge sine pastande for
F.F. selv. Derved kunne beveaegelsen selv kommentere og nuancere de oplysninger, der
kom frem. S& det grundleeggende problem er pa dette punkt, som de avrige Klager
naevner, at DR ikke lod F.F komme til orde i indslaget.

Jeg vil herefter ikke forholde mig til de enkelte pastande om bevaegelsen F.F's karakter
og ageren, da det vil kreeve kendskab bade til, hvad F.F. siger om sig selv samt andre
kilders bedemmelse. P1 Morgens pastande om F.F. fremstar som udokumenterede, da
DR ikke har fremlagt eller citeret kilder i indslaget, og at F.F. ikke har haft mulighed for at
kommentere dem.

Klager far delvist medhold pa dette punkt.

DR har sin redaktionelle ret til at belyse og dermed beskrive F.F. uafhaengigt og mere
kritisk, end man kan leese pé bevaegelsens hjiemmeside. Problemet er, at DR i sit svar til
Klager og LSR burde have naevnt de kilder, som DR har benyttet til det konkrete indslag.
Og helt overordnet kunne DR have undgaet denne kritik, hvis DR havde forelagt F.F.
pastandene. Sa havde foreningen faet mulighed for at komme til orde og eventuelt

korrigere fejlagtige oplysninger.

Ad 3.

Klagers pastand er, at DR forsgger at 'frame’ F.F. som en nazistisk eller nazistisk
inspireret bevaegelse med en direkte forbindelse mellem bevaegelsen og nazismen.
Klager mener, at det sker blandt andet ved, at historikeren, der medvirker, omtales som
'nazismeforsker.

Historikeren omtaler sig selv pa sin profil pd Roskilde Universitet pa falgende vis:

Side 7 af 11




"Mit ekspertomrade er krig, konflikt, kriminalitet, vold, radikalisering, fascisme & nazisme,
Holocaust, mindekultur, krigens kulturhistorie og national identitet.”

CBC har desuden medvirket til eller skrevet en raekke vaerker om Anden Verdenskrig og
beseasttelsen. Det er DR's valg at omtale ham som 'nazismeforsker'. | interviewet bringer
historikeren ikke F.F. i sammenhaeng med nazister, men argumenterer for at
beveaegelsen bevidst udnytter et positivt billede i befolkningen af Frinedsréadet og
modstandskampen under besaettelsen. Det forekommer snarere at veere det modsatte
af pastanden om, at historikeren forbinder F.F. til nazister.

Klager far ikke medhold i den pastand.

Ad 4.

Klager antager, at det er DR's medarbejdere selv, der er ophavsmaznd til de oplysninger
om F.F, som bringes i indslaget. Spargsmalet har vaeret behandlet ovenfof. Uanset hvor
DR har haft sine oplysninger fra, burde DR have angivet en eller flere kilder i indslaget.
Herunder forelagt oplysningerne for bevasgelsen, sddan som det fremgér af de to farste

punkter.

Ad 5.

Klager anfarer, at réd-aktionschef Claus Cancel i sit svar til Klager fejlagtigt bygger pa
den antagelse, at F.F. havde noget at gere med en demonstration den 11. marts, som
siden blev aflyst. “De ansvarlige for den demonstration, Men in Black, har imidlertid ikke
noget at gere med FF og naevnes saledes eksempelvis heller ikke pd FFs webside:
https//www.fbf.one/. Dertil kommer, at den omtalte demonstration end (ikke) naevnes i
det kritiserede indslag, hvorfor det i bedste (fald) forekommer steerkt malplaceret og i
veerste fald totalt misforstdet at referere til eller naavne denne demonstration i et
angiveligt forseg pa at korrigere de i forvejen steerkt fejlagtige og tendentiose og
naziframede “oplysninger” om FF, som man samtidigt fortsat end ikke lader komme til

orde,” skriver Klager.

| P1 Morgen-indslaget siges det, at F.F. var arranger af den aflyste, men bebudede
demonstration - en genabningsfest, som skulle have fundet sted den 11. marts. Det er
selve aktualitetsanledningen til, at DR i P1 Morgen beskaeftiger sig naermere med

bevasgelsen. Der fremlaagges ingen dokumentation i udsendelsen for, at F.F. star bag

2 https://forskningruc.dk/da/persons/clausbc

Side 8 af 11



genabningsfesten. Organisationen ‘Men in Black’, naevnes ikke i indslaget. Klager har
heller ikke henvist til dokumentation for, at 'Men in Black’ skulle st bag
genabningsfesten, og at F.F. ikke har noget med hverken 'Men in Black’ eller
genabningsfesten at gere. Redaktionschef Claus Cancel har i forbindelse med
sagsarbejdet og spargsmaélet om hvem, der stod bag ans@gningen om demonstrationen
den 11. marts, henvist til et link til et Facebook-opslag med F.F.'s logo, hvor F.F. stér bag.
| opslaget er der detaljeret beskrivelse af bustransporter, priser m.m.

Klager far ikke medhold pé dette punkt. Det ma anses for dokumenteret, at F.F. stod for

demonstrationen/genabningsfesten, som siden blev aflyst.

Ad. 6

Klager ansker, at LSR etisk bedammer, at DR ved redaktionschef Claus Cancel nok
beklager, at F.F. ikke fik lov at komme til orde, men derudover har Claus Cancel ikke
forholdt sig til klagens @vrige punkter, lyder Klagers ankepunkt.

Klager ansker indslaget rettet eller fjernet fra DR's arkiv.

Redaktionschef Claus Cancel har skrevet den meddelelse, som kom pa DR's 'Fejl og
Fakta' pa dr.dk den 23. marts. Heri erkender han, at DR og P1 Morgen burde have
inviteret F.F. i studiet for at here beveegelsens egne kommentarer til kritikken og
beklager, at dette ikke skete.

Som det fremgar af denne indstilling, har DR imidlertid heller ikke henvist til kilder eller
anden form for dokumentation for de oplysninger om F.F, som fremkom i indslaget.
Herunder heller ikke spargsmalet om, hvem der var arranger af den kebudede
genabningsfest/demonstration den 11. marts 2021. Den oplysning kom farst under
arbejdet med klagesvaret. Det er beklageligt, og DR burde have nsevnt en eller flere
kilder til sine pastande i indslaget, men farst og fremmest kunne det have vaeret
undgéet, hvis P1 Morgen havde forelagt sine pastande for F.F. Det er hovedsagen, og
det har redaktionschef Claus Cancel erkendt og beklaget. Dermed har Claus Cancel
forholdt sig til hovedkritikken. Klager féar i lighed med punkterne forud medhold i, at DR
burde have forelagt sagen for F.F. Men fejlen er erkendt af DR og beklaget pa dr.dk, og
indslaget skal ikke fijernes eller slettes. DR sletter kun i ganske saerlige tilfeslde indhold,

0g det berettiger denne overtreedelse ikke til.

Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede over et indslag i P1 Morgen den 12. marts 2021. Indslaget

beskeeftigede sig med bevaegelsen ‘Frihnedsbevaegelsens Feellesrad'. Lytteren klagede

Side9af11



over, at beveegelsen ikke fik lov til at kommentere de kritiske oplysninger, der i indslaget
blev fremsat om bevaegelsen. Klager fandt dette i strid med DR's etiske retningslinjer.
Klager far medhold pé dette punkt. Redaktionschef for P1 Morgen Claus Cancel har den
23. marts erkendt, at det var en fejl, og Claus Cancel har skrevet en meddelelse pa DR's
'Fejl og Fakta' pa dr.dk, hvoraf beklagelsen fremgar.

Imidlertid ankede klageren svaret fra DR. Klager mente, at DR ikke havde forholdt sig til
de andre pastande om fejl, som den oprindelige klage ogséa indeholdt. Klager far
medhold i, at P1 Morgen fremsaetter en raskke pastande om Frihedsbevaegelsens
Feellesrad uden at angive kilder til oplysningerne. Blandt andet at F.F. er imod vacciner.
Dette kunne grundlseggende have veeret undgaet, hvis P1 Morgen havde forelagt alle
pastande for F.F. og dermed selv ladet dem kommentere og korrigere de pastande, der
fremseettes i indslaget. Klager har ensket, at LSR vurderer trovaerdigheden af P1's
péstande set i forhold til F.F. s egne udtalelser pa sin hjemmeside. DR er ikke forpligtet
til kun at viderebringe de oplysninger, scm beveegelsen selv laagger frem. Men DR er
forpligtet til at angive, hvor oplysningerne stammer fra. Klager far medhold i, at
beveaegelsen burde have veaeret hart. Det var hovedproblemet.

Klager heevder, at P1 Morgen med indslaget satte F.F. i forbindelse med nazismen under
beseettelsen. Blandt andet ved at betegne den medvirkende historiker fra Roskilde
Universitet som 'nazismeforsker’. Betégne'lsen er DR's, og da forskeren har beskaeftiget
sig indgdende med beseettelsen og Anden Verdenskrig forekommer det, at der er et
vist fagligt beleeg for titlen, om end den er upraecis. Forskerens pointe i indslaget er, at
bevaegelsen med sit navn spiller pa positive kraefter i forbindelse med reference til
modstandsbeveegelsen under beseaettelsen og Frinedsradet.

Det er dermed det modsatte af den nazi-afsmitning, som Klager haevder fandt sted.
Klager far ikke medhold pa dette punkt.

DR siger i indslaget, at Frihedsbevaegelsens Feellesrad var arranger af en bebudet, men
senere aflyst demonstration i Kebenhavn den 11. marts. Det bliver ikke nsermere
dokumenteret i P1 Morgen. Men redaktionschef Claus Cancel har i forbindelse med
arbejdet med sagen sendt den dokumentation, som DR havde for pastanden i form af
et link til Facebook. Her er der detaljerede oplysninger fra bevasgelsen om organisering
af busser til demonstration i Kebenhavn den 11. marts.

Klager far ikke medhold pa dette punkt.

Endelig klager lytteren over, at DR ikke forholder sig til hele klagen, hvorfor den er anket
til LSR. Det punkt far Klager delvist medhold i, sddan som det fremgar ovenfor. Claus

Cancel har erkendt og forholdt sig til den overtreedelse af DR's etiske retningslinjer som

Side 10af 11



14 i, at P1 Morgen ikke havde forelagt sine pastande for F.F. Alle de gvrige underpunkter
— som at DR ikke anviser kilder i indslaget til sine pastande om F.F. — kunne have veeret
undgéaet, hvis DR havde hart F.F. Det er sddan, jeg forstér den beklagelse, som Claus
Cancel har bragt pa 'Fejl og Fakta.

Indslaget levede ikke op til DR's etiske retningslinjer pa de punkter, der er angivet. Det er
beklaget af DR, men indslaget skal hverken rettes eller fjernes. Chefen for P1 Morgen,

Claus Cancel, har erkendt og beklaget dette pa drdk.

Samlet set far Klager delvist medhold.

Jesper Termansen, den 22. april 2021.

Side 11 af 11



